Om Sober October

Vi vill utan pekpinnar, väcka samtal och reflektion om den egna och samhällets relation till alkohol. Vi visar på alternativ för att bryta det slentrianmässiga drickandet och vill ge de sobra alternativen en lika självklar plats som de med alkohol.

Under oktober utmanar vi alkoholnormen, dricker mindre och upptäcker mer!

Sober-October-Temabild-Tjej-med-strut-banner-webb-ver1

Nyfiken i en strut

Nyfiken i en strut är årets tema och fokus är att väcka nyfikenhet på normer och alkoholkonsumtion. Vårt koncept tar därför avstamp i uttrycket Nyfiken i en strut. Att vara ”sober curious” är en global trend som inte handlar om att sluta dricka, utan att reflektera över sitt eget förhållande till alkohol. Kampanjen lyfter nyfikenhet runt frågan på många olika sätt.

Kampanjen kommer att synas brett när den lanseras – bland annat genom annonsering, sociala medier och profiler som berättar om sin egen nyfikenhet på att dricka mindre och upptäcka mer.

Deltagande

Kärnan i Sober October handlar om att ta en vit månad och avstå alkohol. Det gör vi främst för att reflektera och fundera kring vårt eget förhållande till alkohol och hur vi påverkas av de normer som finns kopplade till den. Men vi gör det även för att främja ett hälsosammare liv och skapa större utrymme för fler val än alkohol i samhället.

Partnerskap

Kampanjen drivs idag av Sober October ideell förening tillsammans med initiativtagande Norran (stiftelsen Skelleftepress). Vill ditt företag vara med och stötta kampanjen antingen genom att vara finansiell partner eller genom att anordna alkoholfria aktiviteter under oktober, skicka ett mail till oss för mer information.

Varumärket Sober October är skyddat och ägs av Norran. Det innebär att kampanjens material inte får användas utan tillstånd.

Bakgrund

Sober October såg dagens ljus i Skellefteå 2012 och det tog inte lång tid innan kommun, näringsliv, föreningar, organisationer och privatpersoner i regionen började engagera sig. Kampanjen hade hittat till Skellefteå genom mediehuset Norran som ville bidra till en sundare och roligare inställning till livet och alkohol.

Kampanjen vänder sig till vuxna personer, framförallt de som är aktiva i arbetslivet. Vi vill skapa en snackis vid fikabordet på arbetsplatser runt om i Sverige och väcka nya tankar som kan leda till ett smartare och mer inkluderande förhållande till alkohol.

 

“Det engagemang vi har fått till oss har varit väldigt positivt “

– Gudrun Lundgren, folkhälsostrateg på Region Norrbotten