Vad innebär kampanjen?

Vi vill utan pekpinnar, väcka samtal och reflektion om den egna och samhällets relation till alkohol. Vi visar på alternativ för att bryta det slentrianmässiga drickandet och vill ge de sobra alternativen en lika självklar plats som de med alkohol. Under oktober utmanar vi alkoholnormen, drick mindre och upptäck mer!

AW utan alkohol

Hur påverkar arbetsplatsens alkoholkultur ditt eget förhållande till alkohol? Det är en av de frågor vi kikar lite extra på under årets Sober October.

Sober October är en folkhälsokampanj som inspirerar till att dricka mindre – och upptäcka mer. Det gör vi bland annat genom spännande möten med profiler inom allt från krogbransch till beroendebehandling. Hoppas du blir Nykterfiken!

Deltagande

Kärnan i Sober October handlar om att ta en vit månad och avstå alkohol. Det gör vi främst för att reflektera och fundera kring vårt eget förhållande till alkohol och hur vi påverkas av de normer som finns kopplade till den. Men vi gör det även för att främja ett hälsosammare liv och skapa större utrymme för fler val än alkohol i samhället.

Partnerskap

Kampanjen drivs idag av Sober October ideell förening och initiativtagande Norra Västerbotten förvaltning. Kampanjen har även stolta sponsorer i form av Region Norrbotten, Oddbird, Skellefteå kommun, MTN Media, FBE Konsult samt Henson som är med och bidrar för att Sober October ska fortsätta utvecklas. Vill ditt företag vara med och stötta kampanjen genom att anordna alkoholfria aktiviteter under oktober eller bidra på annat sätt, skicka ett mail till oss för mer information.

Varumärket Sober October är skyddat och ägs av Norra Västerbotten förvaltning. Det innebär att kampanjens material inte får användas utan tillstånd.

Bakgrund

Sober October såg dagens ljus i Skellefteå 2012 och det tog inte lång tid innan kommun, näringsliv, föreningar, organisationer och privatpersoner i regionen började engagera sig. Kampanjen hade hittat till Skellefteå genom mediehuset Norran som ville bidra till en sundare och roligare inställning till livet och alkohol.

Kampanjen vänder sig till vuxna personer, framförallt de som är aktiva i arbetslivet. Vi vill skapa en snackis vid fikabordet på arbetsplatser runt om i Sverige och väcka nya tankar som kan leda till ett smartare och mer inkluderande förhållande till alkohol.